Nauka języka kaszubskiego w Zespole Szkól w Czeczewie jest uzupełniana wyjazdami do ciekawych miejsc na Kaszubach. W tym roku szkolnym wycieczka zorganizowana została dla uczniów uczących się języka kaszubskiego z klas V, VI, I i III gimnazjum, do Wiela. Jej organizatorem była Lucyna Reiter-Szczygieł – nauczycielka języka kaszubskiego a opiekunami A. Domaros i G. Krefta.

joomplu:212

Nasza podróż zaczęła się o 8.00, 28 kwietnia 2011 roku. Wszyscy pełni energii i uśmiechu dzięki pięknej, słonecznej pogodzie wsiedliśmy do autokaru. Prawie dwugodzinny czas podróży wypełniliśmy rozmowami przyjaciółmi, graniem w karty oraz słuchaniem muzyki. Zza szyb autobusu podziwialiśmy piękne kaszubskie krajobrazy.
Przed 10.00 dotarliśmy na miejsce. We Wielu przywitał nas ks. Proboszcz J. Flisikowski. Zaprosił nas do kościoła, gdzie przybliżył nam historię świątyni i Kalwarii. Kościół, który zwiedzaliśmy był bardzo ładny ale ciągle jeszcze odnawiany. Wnętrze kościoła zachwyciło chyba wszystkich. Na ścianach znajdowały się przepiękne malowidła przedstawiające sceny biblijne. Za ołtarzem znajdował się obraz Matki Boskiej, który jest kluczem do poznania historii tego miejsca.
Po ciekawej opowieści duchownego poszliśmy brzegiem jeziora zwiedzać Kalwarię. Po drodze bardzo się ożywiliśmy, bo z drzew skakały wiewiórki z szyszkami…
Po godzinie zwiedzania Kalwarii – stacji drogi krzyżowej Jezusa wyruszyliśmy do Kościerzyny. Tam zatrzymaliśmy się w Muzeum Kolejnictwa Polskiego. Zobaczyliśmy tam przeróżne lokomotywy, parowozy, wagony. Naszą uwagę przyciągnęły drezyny pochodzące z Kartuz.  W pomieszczeniach muzeum zobaczyliśmy niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.
Z Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie pojechaliśmy do Muzeum Hymnu Narodowego w Będomina. Odbyliśmy tam „podróż” po XVIII wiecznej historii Polski i Pomorza. Zobaczyliśmy dom Józefa Wybickiego, Kaszuby, który jest autorem hymnu polskiego oraz różne pamiątki z jego życia i ówczesnej historii.
Nie był to koniec atrakcji tego dnia. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze na lody co niezmiernie nas ucieszyło. Nasz pan kierowca był bardzo miły i prowadził autokar bardzo bezpiecznie. Wracając, wszyscy uczniowie wraz z panią Lucyną śpiewaliśmy kaszubskie piosenki. Wyjazd, który był bardzo udany, na pewno długo zostanie nam w pamięci.