Dnia 7 czerwca 2017r. odbyła się wycieczka dla uczniów klas VI-III gim uczęszczających na lekcje języka kaszubskiego. Opiekunami byli Lucyna Reiter- Szczygieł, Anna Kreft i Arkadiusz Domaros.

O godzinie 7.45 wyruszyliśmy w kierunku Sztutowa. W tej miejscowości położonej na Mierzei Wiślanej funkcjonował od 2 września 1939 roku do 9 maja 1945 roku niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Stutthof, na którego terenie w 1962 roku powstało muzeum Stutthof. Liczba więźniów wynosiła 110-127 tysięcy osób pochodzących z 28 krajów. Wśród ofiar Stutthofu najwięcej było Żydów, Romów i Polaków. W okresie od 2 września 1939 do końca 1944 roku obszar obozowy stale się powiększał, 2 września 1939 roku zajmował powierzchnię 0,5 ha, po wybudowaniu Starego Obozu już około 12 ha, a w grudniu 1944 roku osiągnął 120 ha. Podczas zwiedzania dowiedzieliśmy się jak wyglądało codzienne życie więźniów obozu. Poznaliśmy racje żywnościowe, wygląd odzieży, formę identyfikacji i warunki życia więźniów. Przed zakończeniem wojny Naziści chcąc zatrzeć ślady swojej zbrodniczej działalności rozpoczęli ewakuację więźniów do obozów pracy w okolicach Lęborka. Podczas marszu zwanego „Marszem Śmierci” więźniowie przechodzili przez bliskie nam miejscowości: Miszewo, Przodkowo, Pomieczyno. Na trasę marszu wyruszyło łącznie 11 000 więźniów. Do celu dotarło niecałe 7 000. Pozostałe 4 000 zmarło z wycieńczenia, chłodu i od okrutnego traktowania strażników, tylko nielicznym udało się uciec. Uciekinierom pomagali mieszkańcy pobliskich wiosek.

Miejsce to jest bardzo ważnym miejscem w życiu każdego Polaka i Kaszuby. Stanowi ono nieodłączną część polskiej i kaszubskiej historii. Z uwagą słuchaliśmy słów pani przewodnik, które wywarły na nas ogromne wrażenie. Na koniec naszej wizyty w muzeum oddaliśmy hołd zamordowanym minutą ciszy.

Następnym punktem wycieczki była Krynica Morska. Tam weszliśmy na szczyt prawie 30 metrowej latarni morskiej, z której podziwialiśmy piękne widoki na Morze Bałtyckie, Zalew Wiślany i Mierzeję Wiślaną.

Następnie w dobrych humorach udaliśmy się w drogę powrotną. Pomimo radosnej atmosfery w pamięci pozostał nam ogrom męczeństwa ludzi przebywających w obozie.

Podczas tej wycieczki mogliśmy się dowiedzieć wielu interesujących rzeczy, poznaliśmy bardzo ważną część naszej historii jaką jest obóz koncentracyjny Stutthof. Wyjazd ten można zaliczyć do udanych.