Klasy II-III szkoła podstawowa
Renata Piątkowska, “Hebanowe serce”
Omenka kocha siedzieć w cieniu ogromnego mangowca i uczyć się z innymi dziećmi literek albo pić gęstą, słodką herbatę i słuchać opowieści starszyzny. Niestety wioskę Omenki atakują oddziały żołnierzy – kto może, ucieka przed nimi, rodzina chłopczyka także. Uciążliwa jest to podróż, w piekących promieniach słońca, w ciasnocie, za ostatnie oszczędności.
Czy ich łódź dopłynie do bezpiecznej przystani? Czy hebanowy Orion, którego Omenka ściska w swojej małej rączce, ochroni rodzinę chłopczyka?
Klasy IV-VI
Andrzej Perepeczko, “Dzika Mrówka i tajemnice gdańskiego wybrzeża”
Tym razem wędrować będziemy z bohaterami po Trójmieście oraz okolicach, odkrywając miejsca, o których nie słyszeli nawet ich mieszkańcy i nieustannie wyciągając Dziką Mrówkę z tarapatów, w które wpada.
Podczas wyprawy odbywającej się pod hasłem „Wyprawa Gdańskich Lwiątek” spacerować będziemy nie tylko ulicami Gdańska i Gdyni, zwiedzimy „Dar Pomorza” i niszczyciela „Błyskawicę”, poznamy też zaskakującą historię pomnika Jana III Sobieskiego, który to monument początkowo był przeznaczony dla Lwowa, a także zachwycimy się pięknem rodzimego bursztynu. Zwiedzimy ponadto Muzeum Motyli i warsztat bursztyniarski „Damrota” w Chłapowie, cofniemy się też w czasie o kilka tysięcy lat, czyli wyruszymy na Kaszuby.
Klasa 7 i gimnazjum
Ryszard Kapuściński, “Lalibela’75” [w tegoż:] “Heban”
Heban to złożona z wielu wątków fascynująca, nowoczesna powieść-relacja z „ekspedycji” w głąb Czarnego Kontynentu, ukazująca Afrykę u progu XXI wieku, Afrykę rozdzieraną wojnami, głodem, epidemiami i korupcją.
[…]„Heban” Ryszarda Kapuścińskiego to dramatycznie stawiane pytanie do nas, Europejczyków: czy z takim zapomnianym, umierającym kontynentem będziemy mogli spokojnie żyć?